Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Wat je over cliënten opschrijft mag voor hen nooit een verrassing zijn’

Ook als je 100 procent zeker weet dat je het recht hebt om informatie over een cliënt te delen, is toestemming vragen aan de cliënt nog steeds nodig. Transparantie staat bij samenwerken aan veiligheid altijd voorop, stelt ethicus Jurja Steenmeijer. ‘Geen dikke toestemmingsformulieren met handtekening, maar zorgvuldig overleg.’
Foto Pixabay

Je kunt goede redenen hebben om je beroepsgeheim te doorbreken. Bijvoorbeeld omdat je de veiligheid van een kind wilt waarborgen. Realiseer je dan wel dat je daarmee een grondrecht van mensen doorbreekt, namelijk het recht op privacy. Ook in situaties waarin het beschermen van kinderen vóór het recht op privacy gaat: het recht op transparantie moet je altijd blijven respecteren. Die boodschap gaf Jurja Steenmeijer vorige week mee in een door Augeo Foundation georganiseerde webinar

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.